De Plusklas

Op de Sterappel

Hoe bouw je een huis op Mars? Kan je succesvol zijn zonder te falen? Wat maakt een product circulair? Wordt je brein zwaarder als je meer leert?

Het zijn zomaar een paar vragen waar de plusklasleerlingen van obs De Sterappel zich wekelijks over mogen buigen. En dat doen ze vol overtuiging en enthousiasme. De Sterappel is trots op haar plusklas; een klas waar de meer- en hoogbegaafde leerlingen van de school samen les krijgen. Het verlangen om deze groep leerlingen onderwijs op maat te geven was er al geruime tijd. Toen juf Ellen van den Heuvel gevraagd werd om de plusklas op te zetten zei ze volmondig “ja”.

Als (ervarings)deskundige op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid had zij zich al uitgebreid in de materie verdiept. Met de Ib-er Brenda van Beest werkte zij aan de visie en al snel was het beleid geschreven. Juf Ellen voerde gesprekken met de hoogbegaafde leerlingen om te ontdekken waar hun interesses en leerbehoeftes liggen. Daarna ging ze op zoek naar de juiste methode die zou passen bij de interesses van de leerlingen en de visie van de school.

In “Plusjeklas” van Jongleren.biz vond ze de perfecte methode passend bij de visie van de Sterappel en de interesses van de leerlingen. "Plusjeklas" is ontwikkeld door leerkrachten voor leerkrachten, waarbij zij de samenwerking zijn aangegaan met het bedrijfsleven en de Universiteit Wageningen. Die weten als geen ander welke kennis en vaardigheden de hoogbegaafde leerlingen moeten ontwikkelen voor hun latere professionele carrière. In de plusklas krijgen de leerlingen les in 3 vakken: Leren onderzoeken, leren wie je bent en leren ondernemen. Leren ondernemen is bij vrijwel alle leerlingen favoriet. Op de Sterappel zijn de leerlingen van de bovenbouw bezig met het opzetten van een eigen circulaire onderneming. Sem en Mees uit groep 8 vertellen enthousiast: “Toen wij wisten dat we een eigen onderneming mochten starten zijn we direct begonnen met het verzamelen van ideeën. UIteindelijk zijn we gekomen met ons concept van “Flying Flowers”. Dat zijn bloemzaad bommetjes die met een katapult de natuur in kunnen worden geschoten. Alles van ons product is circulair. Wij hopen dat zoveel mogelijk mensen bloemzaadjes de natuur in willen schieten met onze circulaire katapult. Het is leuk om te doen en je helpt de natuur, want bloemen zijn belangrijk voor vlinders en bijen”.

Cas heeft voor zijn bedrijf stuiterballen gemaakt van op straat gevonden elastiekjes, Lotte maakt smoothies van beurs en overrijp fruit dat anders zou worden weggegooid. Ties, Stijn, Bart en Jip verkopen kaarsen die zijn gemaakt van restjes oud kaarsvet. Nu de prototypes zijn goedgekeurd door de juf kan er begonnen worden met het opzetten van een eigen bedrijf. De ondernemingsgeest zit er al jong in bij deze leerlingen!

Momenteel draaien er drie plusklasgroepen op De Sterappel. Er is een groep voor leerlingen van de onderbouw en er zijn twee groepen voor leerlingen van de midden- en bovenbouw. Bent u geïnteresseerd geraakt en wilt u meer weten over de plusklas en de rest van de school? Neem gerust contact op via info.desterappel@basisburen.nl of lees hier het beleidsdocument.